Copywriting, pisanie tekstów na zlecenie

przez | 11 maja, 2020

Lubisz czytać i pisać? Masz talent dziennikarski, ale nie chcesz pracować w mediach? Rozumiesz albo chcesz dopiero poznać mechanizmy rynku reklamowego? To wystarczające powody, by spróbować swoich sił w charakterze copywritera. To nowa perspektywa dla chcących pracować w domu i… dobrze na tym zarobić!

Wymagane umiejętności

  • Pisanie. Pisanie wszystkiego – od krótkich haseł i ogłoszeń, przez opracowania naukowe, po specjalistyczne artykuły z dowolnej branży. Pisanie, które uwzględnia niekoniecznie ambicje literackie, a bardziej umiejętność dopasowania się do potrzeb klienta i potencjalnego odbiorcy. Nie umniejsza to jednak poziomowi takiej twórczości. Musisz doskonale znać zasady gramatyki i ortografii oraz stale poszerzać zasób słów.
  • Czytanie. Copywriter, który nie lubi czytać… w zasadzie nie ma takich. Ta praca znana jest z pisania, ale słowotwórstwo jest tylko efektem przygotowań opartych o solidną lekturę. Warto znać tajniki szybkiego czytania, krytycznie podchodzić do serwowanych w internecie informacji. Przygotuj się jednak na wielogodzinne przeskakiwanie między stronami internetowymi – a niejednokrotnie – również klasycznymi źródłami.
  • Wyszukiwanie informacji. Najlepszym przyjacielem copywritera jest… przeglądarka internetowa. Wyszukiwanie informacji, odnajdywanie się w mediach społecznościowych (innych niż sam Facebook), znajomość kanałów RSS, narzędzi Google. To wszystko składa się na Twój przyszły chleb powszedni. I to korzystanie z sieci musi być dynamiczne i krytyczne. Oddzielenie wiarygodnych źródeł od śmietnika (który przeważa) decyduje o Twoim sukcesie.

Perspektywy zawodowe

  • Praca zleceniowa / własna działalność. Dla początkującego freelancera zdobycie każdego zlecenia to sukces, ale stworzenie podstaw do regularnej działalności wymaga dużego doświadczenia i pewnego portfolio. Niemniej jednak, jak we wszystkich „wolnych zawodach”, również i tu warto starać się o zbudowanie własnego imperium. Choć początki są trudne, to po latach można otworzyć własną agencję copywriterską, taką jak np. eCopywriting.
  • Praca w agencji. Współpraca z agencją copywriterską, marketingową czy jakkolwiek się ona nazywa – gwarantuje stałe zlecenia i możliwość pracy dla poważnych klientów. Jesteś też pewien, że trafiłeś we właściwe miejsce. Cała reszta świata raczej nie do końca rozumie pracę copywritera, choć ma do czynienia z efektami jego działań… w każdym momencie.
  • Praca w podobnym charakterze. Umiejętności zdobyte w charakterze copywritera mogą przydać się w mediach i w branży reklamowej (na innych stanowiskach).

Zarobki

Oczywiście nie powiemy Tobie, ile zarobisz. Sam musisz nauczyć się racjonalnie wyceniać swoją pracę w odniesieniu do nakładów pracy, częstotliwości, charakteru zlecenia… Przy tekstach bardziej ilościowych niż jakościowych sprawdza się rozliczenie kilka zł/1000 znaków, a w przypadku artykułów możesz żądać np. kilkudziesięciu złotych. W przypadku dużych zleceń i pracy w agencji zarobki są już bardzo różne.

Zaciekawiliśmy Cię? Dowiedz się więcej, co to jest copywriting.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *