Jak zostać grafikiem freelancerem

przez | 20 maja, 2020

Interesujesz się sztuką wizualną, projektowaniem i tworzeniem za pomocą nowoczesnych, cyfrowych narzędzi? Praca grafika komputerowego ma niejedno oblicze, a wśród jej podstawowych zalet należy wskazać możliwość pracy zdalnej. Jeżeli masz ku temu predyspozycje i szukasz zajęcia, które z powodzeniem można wykonywać w domu, zawód freelancera-grafika komputerowego jest dla Ciebie atrakcyjną propozycją.

Czym zajmuje się grafik komputerowy

Na współczesnym rynku rozróżnia się wiele rodzajów grafiki. Jeżeli chcesz osiągać sukcesy, zacznij od doskonalenia się w tym, co lubisz najbardziej. Jeżeli w ogóle „nie czujesz” grafiki do gier wideo albo wykonywania logotypów dla firm, trudno będzie zostać rozchwytywanym freelancerem akurat w tej dziedzinie.

W tym artykule skupiamy się na grafice użytkowej i komercyjnej. Nie chodzi nam o zarobek z działalności artystycznej, a o pracę grafika-freelancera, który podejmuje się rozmaitych zleceń od:

  • małych, średnich i dużych przedsiębiorstw,
  • stowarzyszeń, fundacji i organizacji pozarządowych,
  • instytucji publicznych.

Oto najpopularniejsze obecnie rodzaje grafiki, której tworzenie może być źródłem Twojego zysku.

3D Art

Umiejętność projektowania trójwymiarowych modeli jest bardzo pożądaną kompetencją na rynku pracy. Z jednej strony daje możliwość współpracy m.in. z twórcami gier komputerowych i aplikacji mobilnych, a z drugiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu itp.

Design / Identyfikacja Wizualna

Podstawowym źródłem dochodu dla wielu grafików jest sprawna realizacja rozlicznych projektów  na potrzeby działań marketingowych. To przede wszystkim elementy identyfikacji wizualnej marki, wśród których można wymienić:

  • logo, logotyp, znak,
  • krój pisma (własna czcionka),
  • design opakowań i produktów,
  • szata graficzna materiałów reklamowych.

Grafik komputerowy podejmuje się różnorodnych zadań – od tworzenia kolaży, po projektowanie infografik i wizualizacji produktów, skończywszy na przygotowywaniu materiałów do druku. Wszystko zależy od tego, jakie kompetencje zdobędziesz i jakich zleceń będziesz poszukiwać.

Rebranding

Wiele firm istniejących na rynku posiada archaiczne, przestarzałe logotypy i inne elementy identyfikacji wizualnej. Proces „odświeżania” marki pod tym kątem nazywa się rebrandingiem. Grafik ma za zadanie odpowiedzieć na aktualne potrzeby firmy i przedstawić nowe koncepcje bazujące na jej tradycji i filozofii.

Grafika do gier i aplikacji oraz na strony internetowe

Tworzenie aplikacji mobilnych, stron internetowych czy gier wideo wymaga zaangażowania nie tylko programistów, ale również grafików. Być może to jest nisza, która zaciekawi Cię najbardziej. Jeżeli interesujesz się:

  • pixel art,
  • concept art,
  • digital painting,

koniecznie spróbuj swoich sił w tworzeniu aplikacji, gier czy stron WWW. Daje to mnóstwo satysfakcji, choć wymaga dużych pokładów kreatywności.

Najważniejsze zalety pracy jako grafik komputerowy – freelancer

  • Elastyczny czas pracy.
  • Możliwość pracy zdalnej, w domu.
  • Praca zarobkowa powalająca wykorzystać talent i pasję.
  • Różne ścieżki rozwoju kariery.
  • Wiele możliwości autopromocji za pośrednictwem Internetu.
  • Atrakcyjne zarobki wzrastające wraz z nabywaniem kolejnych, coraz bardziej zaawansowanych umiejętności.
  • Brak konieczności kończenia studiów czy specjalistycznych kursów.

Gdzie pracować jako grafik komputerowy

Jesteś na początku kariery zawodowej, a może właśnie zamierzasz przekuć swoją artystyczną pasję w nowe zajęcia przynoszące dochody? Aby zarabiać regularnie i legalnie, nie musisz iść jedną, utartą ścieżką. Oto kilka możliwości pracy w charakterze grafika komputerowego.

  • Realizacja zleceń na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy o dzieło lub umowy zlecenie).
  • Etat i stałe zatrudnienie w ramach studia graficznego lub agencji (marketingowej, kreatywnej, wizualnej, reklamowej 360 itp.).
  • Własna działalność gospodarcza.

Jak szukać zleceń

Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, podejmujesz decyzję: spróbuję swoich sił jako grafik komputerowy. Masz sprzęt, umiejętności i czas, ale brakuje Ci zleceń. Jak je zdobyć? Odpowiedzi na to pytanie poszukuje każdy freelancer.

Własna strona WWW – portfolio

Skoro zajmujesz się grafiką, naturalnym pomysłem na promocję własnych usług jest założenie strony internetowej. To miejsce, w którym możesz się przedstawić i zareklamować, ale przede wszystkim „przemówić obrazem”, czyli opublikować swoje portfolio. Polecamy utworzyć kilka kategorii i uporządkować przykładowe realizacje w atrakcyjny i czytelny sposób.

Każdy projekt warto pokrótce opisać, informując tym samym o swoich kompetencjach i możliwościach. Prostą stronę internetową założysz za pomocą takich platform, jak Wix.com czy WordPress, nie musisz być programistą i tworzyć jej od zera. Chyba że reklamujesz się jako grafik i twórca stron – wówczas warto postawić na w pełni autorskie rozwiązania i nie bazować na szablonach.

Portfolio online

Oto 3 popularne serwisy grafików, w których można i warto założyć profil.

Behance

Portal należący aktualnie do firmy Adobe jest bardzo ważnym miejscem ekspozycji graficznego portfolio. Pewną trudnością może być fakt pozyskania dużej liczby obserwujących, ale konsekwentny rozwój profilu przynosi pożądane efekty. Co istotne, społeczność jest międzynarodowa.

Logopond

Jeżeli zajmujesz się projektowaniem logo, załóż konto na stronie Logopond. Właśnie tam kładzie się nacisk na taki rodzaj grafiki użytkowej, więc podczas szukania podobnych zleceń nie przegap tej okazji.

Artstation

Grafika trójwymiarowa, rysunek czy projekty do gier mobilnych – na stronie Artstation można znaleźć mnóstwo inspiracji, samemu stając się jednym z popularnych twórców. Jeżeli interesuje Cię grafika o bardziej artystycznym charakterze, zbuduj portfolio na stronie, która pozwala połączyć pasję z rozwojem zawodowym.

Dribbble

Charakterystyczna nazwa portalu nie jest jego jedynym wyróżnikiem. Poziom jest tu naprawdę wysoki, bo aby założyć konto i promować swoje portfolio, trzeba uzyskać zaproszenie od aktywnego użytkownika. Społeczność słynie z pozytywnej atmosfery, jaka w niej panuje. Na stronie można również poszukiwać pracy i zleceń.

Media społecznościowe

Graficy przyznają, że wiele współprac nawiązują za pośrednictwem… social media. Szczególną rolę odgrywają tutaj Instagram, Twitter i Facebook. Instagram to wciąż portal skupiony wokół obrazu, więc atrakcyjnymi pracami opatrzonymi odpowiednimi hasztagami można dotrzeć do potencjalnych klientów nie tylko z całej Polski, ale i świata.

Na Twitterze istnieje szansa nawiązania relacji ze światem marketingu i biznesu, a tego typu networking może przynieść naprawdę wartościowe, wymierne efekty. Wreszcie Facebook; jego potencjał społecznościowy jest nie do przecenienia. To tutaj możesz dołączyć do rozmaitych grup dla przedsiębiorców, freelancerów czy stricte branży graficznej.

Portale ogłoszeniowe

W Internecie znajdziesz także strony, na których zamieszczane są ogłoszenia o pracę dla grafików, także w formie zleceń.

Useme.com

Strona, na której poszukiwani są wykonawcy konkretnych zleceń, również z branży graficznej. Przykładowo: firma nie zatrudnia grafika, nie współpracuje też z agencją. Szuka po prostu jednorazowej współpracy z kimś, kto podejmie się wykonania nowego logotypu i kilku materiałów reklamowych. Co istotne, UseMe ułatwia użytkownikom wystawienie faktury, dlatego nie musisz prowadzić jednoosobowej działalności gospodarczej, aby legalnie i z korzyścią dla wszystkich stron rozliczyć zlecenie.

Oferia.pl

Oferia jest portalem, który reklamuje się hasłem „Wykonawcy do usług!”. Są wśród nich również graficy. Na tej stronie tworzy się własną wizytówkę, opisując swoje umiejętności i zachęcając do współpracy potencjalnych klientów. Ogłoszeń jest dużo, ale stawki nie zawsze można uznać za w pełni satysfakcjonujące.

Designer.pl

Kolejna strona, która służy do pozyskiwania zleceń. W tym przypadku mowa o dość ciekawym modelu biznesowym nazywanym „konkursami”. Firmy zainteresowane konkretnym zleceniem, na przykład wykonaniem grafiki na stronę WWW, organizując konkurs, a Ty, jako grafik, przesyłasz swoje propozycje, licząc na angaż do projektu.

Zleca.pl

Innym portalem, na którym pojawiają się anonse skierowane do grafików komputerowych, jest strona Zleca.pl. Wystarczy zapoznać się z propozycją i w komentarzu wyrazić chęć podjęcia się zlecenia za określoną kwotę lub zaznaczając opcję „do uzgodnienia”.

Freelanceria.pl

Prace edytorskie, marketing, tłumaczenia czy szkolenia – na stronie Freelanceria.pl publikowane są też ogłoszenia dla grafików. Co istotne, wśród anonsów znajdziesz zarówno propozycje jednorazowej, jak i dłuższej współpracy.

Facebook – jak szukać zleceń dla grafików

Facebook jest podwójnie istotną platformą do promowania się w roli grafika. Co oczywiste, opłaca się założyć swoją stronę, na której publikuje się prace, wchodzi w interakcje z użytkownikami, buduje zasięgi. Nie do przecenienia są też grupy, na których pojawiają się rozmaite ogłoszenia. Oto kilka z nich (każda liczy od kilku do kilkunastu tysięcy członków):

  • Porada: nie ograniczaj się do jednego sposobu pozyskiwania klientów. Jako freelancer aktywnie korzystaj z mediów społecznościowych, buduj wizerunek portfolio, odpowiadaj na regularnie pojawiające się ogłoszenia.

Kursy dla początkujących grafików

Warunkiem rozwoju zawodowego w dzisiejszych czasach jest nieustanne poszerzanie umiejętności. Wiele szkoleń i kursów organizuje się dziś przez Internet. W przypadku grafiki jest to szczególnie naturalne środowisko, ponieważ każdy zapoznaje się z materiałami dydaktycznymi we własnym tempie i dowolnym czasie.

Wiele kursów online można znaleźć na YouTube – są to popularne tutoriale dotyczące np. obsługi środowisk Corel czy Adobe. Jeżeli szukasz szkoleń, za których ukończenie uzyskuje się certyfikat, sprawdź ofertę Udemy.com. Jest to portal, na którym można znaleźć bardzo dużo kursów online w atrakcyjnej cenie, już od kilkudziesięciu złotych za dostęp do materiałów wideo. Tylko w języku polskim na stronie znajduje się około kilkudziesięciu szkoleń.

  1. Wejdź na stronę www.udemy.com.
  2. Wpisz w wyszukiwarkę hasło „grafika” (możesz użyć filtrów np. języka, ceny, poziomu).
  3. Zapoznaj się z opisem poszczególnych kursów, sprawdzając opinie i ceny.
  4. Załóż konto i w kilku krokach opłać dostęp do kursu w dowolnym momencie.

W zasobach Udemy.com znajdują się szkolenia dotyczące między innymi:

  • grafiki wektorowej,
  • obsługi programów do modelowania 3D, Inkscape, Adobe, Corel,
  • DTP,
  • grafiki bitmapowej,
  • webdesignu.

Kursy dla grafików są organizowane również w trybie stacjonarnym, przede wszystkim w dużych miastach.

Pierwsze zlecenia dla początkujących grafików

Skoro dopiero szlifujesz swoje umiejętności, a jako freelancer startujesz od zera, zapewne nie masz szczególnie rozbudowanego portfolio. To jest moment, w którym warto popracować za darmo lub drobne stawki, żeby zyskać w przyszłości, może nawet nie tak odległej, jak sądzisz.

Przeanalizuj wizualną stronę lokalnych przedsiębiorstw, skontaktuj się ze znajomymi i rodziną, skieruj się np. ku organizacjom pozarządowym czy amatorskim klubom sportowym. Na pewno znajdziesz podmioty, które chętnie przyjmą nowe logo, nową oprawę graficzną strony itp. Dziś wyświadczasz im przysługę, ale jutro – czerpiesz profity dzięki temu, że masz realne projekty w CV, portfolio.

Konkursy – szansa dla początkujących grafików

Warto śledzić Internet pod kątem konkursów dla grafików. Udział w nich możesz traktować jako wyzwanie, ale i szansę. Organizatorami konkursów są między innymi samorządy, wydawnictwa, agencje czy firmy. Informacje o aktualnych konkursach w Polsce, wymagających zaprojektowania i wykonania logo czy plakatu możesz znaleźć na stronie http://konkursykreatywne.pl/category/grafika/.

Zarobki grafika-freelancera

Zastanawiasz się, jakie są aktualne zarobki grafików – freelancerów? Odpowiedzi dostarczają wyniki badań ankietowych „Freelancerzy w Polsce 2019” przeprowadzone przez wspomnianą stronę UseMe.eu.

  • 45% – do 1000 złotych.
  • 19% – 1000 – 2000 złotych.
  • 15% – 2000 – 3000 złotych.
  • 14% – 3000 – 5000 złotych.
  • 6% – powyżej 5000 złotych.

To wyniki badania ankietowego, więc zwróć uwagę, że każdy przypadek jest indywidualny.

Jak obliczać stawkę zleceń dla grafików

Każdy freelancer, szczególnie początkujący, musi mierzyć się z bardzo istotnym wyzwaniem, jakim jest ustalanie stawek za wykonywane usługi. Nie ma jednego, idealnego modelu, który rozwieje Twoje wątpliwości. Często trzeba dostosować się do możliwości i propozycji konkretnych klientów. Ważne jednak, żeby nie zaniżać stawek, bo praca za przysłowiowe psie grosie tylko demotywuje. Czy naprawdę chcesz poświęcać tak wiele czasu na naukę, żeby ostatecznie wykonywać projekty bez satysfakcji?

Ustalając stawkę, weź pod uwagę następujące kwestie:

  • poziom umiejętności, jakimi dysponujesz w danym momencie,
  • czas, jaki zajmuje wykonanie konkretnego zlecenia, na przykład logotypu czy modelu 3D,
  • czas, jaki należy poświęcić nie tylko na samo projektowanie, ale również kontakt z klientem, znalezienie informacji itp.,
  • oczekiwane zarobki względem rynkowych realiów, wymagań i doświadczenia.

Wymagania – co jest potrzebne (lub nie) do pracy grafika

Jakimi kompetencjami powinien dysponować profesjonalny grafik? Oto najważniejsze umiejętności, bez których trudno odnaleźć się na rynku.

Uprawnienia

Podobnie jak dyplom ASP nie jest konieczny, żeby zostać uznanym malarzem, tak graficy komputerowi nie potrzebują specjalnych uprawnień do świadczenia swoich usług. Rzecz jasna na rynku nie brakuje specjalistycznych, tematycznych kursów, szkoleń, warsztatów czy studiów wyższych. Zdobywanie certyfikatów i dyplomów jest jedną z dróg budowania kariery, ale nie obowiązkiem. Skoro ktoś chce Ci zapłacić np. za zaprojektowanie logotypu, nie musisz legitymować się specjalnymi uprawnieniami czy stosowną dokumentacją.

Komputer i monitor

Jak sama nazwa wskazuje, grafik komputerowy potrzebuje… komputera. Wielu specjalistów w tej dziedzinie nie interesuje się klasycznym rysunkiem czy malarstwem i skupia się wyłącznie na tym, jakie efekty można uzyskać na ekranie monitora.

Do pracy jest potrzebny wysokiej klasy PC lub laptop, którego najważniejszymi podzespołami są w tym przypadku:

  • karta graficzna,
  • procesor i duża ilość pamięci operacyjnej,
  • dysk twardy.

Dlaczego? Zapewne już się domyślasz. Obsługa profesjonalnych programów graficznych to duże wyzwanie dla starszych i słabszych urządzeń. Komputer nie może się zawieszać, zbytnio rozgrzewać, nieprawidłowo wyświetlać obrazów. Stąd graficy stopniowo powinni inwestować oszczędności w stanowisko pracy. Dość powiedzieć, że wśród specjalistów dużą popularnością cieszą się komputery marki Apple, Macbook oraz iMac – a to koszt kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych.

  • Porada: podobnie jak gracze, również graficy mogą samodzielnie skonfigurować wydajny komputer. Skonsultuj swoje potrzeby z fachowcami, którzy specjalizują się w temacie i mogą podpowiedzieć, jak zaopatrzyć się w dobre urządzenie w rozsądnej cenie.

Do tego dochodzi cena wysokiej klasy monitora. Wybierając sprzęt, zwróć uwagę na:

  • przekątną ekranu,
  • szeroki zakres obsługiwanych kolorów,
  • możliwość modyfikacji wysokości, orientacji czy kąta nachylenia,
  • jasność podświetlenia,
  • kontrast,
  • rodzaj matrycy,
  • renomę producenta,
  • dodatki i detale decydujące o funkcjonalności, jakości obrazu oraz bezpieczeństwie użytkowania.

Tablet graficzny

Od kiedy pojawiła się taka możliwość, graficy komputerowi masowo porzucili standardowe myszki na rzecz nowoczesnych tabletów graficznych. Za pomocą lekkiego i poręcznego piórka dotykasz tabletu, a efekty widzisz na ekranie komputera. Koszt urządzenia dla początkujących wynosi zaledwie kilkaset złotych, a profesjonalne, najlepsze rozwiązania to wydatek od 1000 do 5000 złotych. Jedną z wiodących firm w tym segmencie rynku jest marka Wacom, której produkty są polecane zarówno amatorom, jak i zawodowym grafikom.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Pracując jako freelancer, nie musisz codziennie wychodzić do biura czy ograniczać się do pracy w jednym, codziennie tym samym miejscu. W zależności od tego, ile miejsca zajmuje Twój sprzęt, jesteś mniej lub bardziej mobilnym specjalistą. Pracując przede wszystkim w domu, stopniowo inwestuj w ergonomiczne, wygodne, bezpieczne dla zdrowia stanowisko składające się przede wszystkim z:

  • biurka z przestronnym blatem,
  • regulowanego krzesła – polecamy gamingowe,
  • wszelkimi akcesoriami i dodatkami, które usprawniają codzienną, żmudną pracę.

Oprogramowanie

Podstaw grafiki możesz uczyć się nawet w darmowym i przystępnym GIMP-ie, ale profesjonaliści pracują przede wszystkim w specjalistycznych programach:

  • Adobe,
  • Corel.

Oba środowiska umożliwiają zaawansowane projektowanie czy obrabianie grafik, zdjęć itp. Poznanie wszystkich funkcji wymienionych programów zajmuje całe miesiące. Pewne jednak jest to, że jako profesjonalny grafik stoisz przed koniecznością wyboru, w co zainwestować.

Oprogramowanie Adobe i Corel nie należy do najtańszych, ale aby uzyskać legalny dostęp do wielu przydatnych funkcji, nie musisz decydować się na zakup „wersji pudełkowej”. Dziś powszechnym standardem jest po prostu wykupienie licencji czasowej, abonamentu, co daje dostęp do rozwiązań w chmurze i elastyczny program dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dzięki temu nie trzeba podejmować wiążącej decyzji na lata, tylko można dobierać rozwiązania na przykład pod kątem bieżących zleceń.

Kompetencje i predyspozycje

Nawet najdroższy komputer, tablet, w połączeniu z certyfikatem ukończenia prestiżowego kursu nie zastąpi doświadczenia, wiedzy i kreatywności. Twoje kompetencje są absolutną podstawą marzeń o odniesieniu sukcesu.

Dotyczy to zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich. Doskonała znajomość funkcji oprogramowania jest bardzo ważna, ale bez świadomej komunikacji nie pozyskasz zbyt wielu klientów. To tylko przykład – z czasem zauważysz jednak, że tylko rozwój gwarantuje utrzymanie się na rynku i zdobywanie coraz lepszych zleceń. Zwłaszcza że zmieniają się marketingowe trendy i to, co budzi ekscytację dziś, jutro może być już passe. Trzeba umieć dostosować się do potrzeb rynku i samodzielnie proponować nową jakość usług graficznych.

Cierpliwość

Bardzo ważną cechą przy tworzeniu grafiki użytkowej jest cierpliwość. Bez niej trudno zacząć i jeszcze trudniej rozwijać warsztat. Wiele mówi się o „wenie” czy „talencie”, ale każdy grafik czy artysta koniec końców musi spędzić wiele godzin na niekoniecznie udanych próbach, które kształtują umiejętności. Inna rzecz, że cierpliwość jest cechą, nad którą można i warto pracować. Dla niektórych wielogodzinna praca w programie graficznym, przy tablecie czy blokach rysunkowych to rodzaj swoistej terapii i próby odkrycia innego, nieznanego wcześniej oblicza. Na pewno trzeba się nastawić na żmudną pracę, a nie każdy jest gotowy lub ma możliwości, aby się jej poświęcić.

Wyobraźnia

Nie da się ukryć, że podstawową cechą grafika powinna być kreatywność. Niektórzy zdradzają ją od najmłodszych lat i później są w stanie łatwiej wejść na rynek graficzny ze swoimi pomysłami. Oczywiście, niejeden projekt zakłada współpracę z dużym zespołem czy realizację konkretnych wytycznych, niemniej zawsze na końcu trzeba się wykazać inwencją twórczą.

Komunikacja

Nie należy bagatelizować umiejętności interpersonalnych. Nawet jeżeli godzinami pracujesz w domowym lub biurowym zaciszu, a z klientami czy współpracownikami komunikujesz się zdalnie, warto umieć to robić. Pamiętaj, że w grafice, szczególnie komercyjnej, o udanym efekcie decydują detale. Co z tego, że masz dobre pomysły i niezły warsztat, skoro nie możesz dogadać się ze zleceniodawcą w kwestii układu treści, kształtów czy kolorystyki? Na szczęście i nad tym aspektem można skutecznie pracować, z biegiem czasu stając się fachowcem, który w bardzo szybkim tempie przyswaja oczekiwania innych, ale jest też w stanie wyrazić własne koncepcje i przekonać do nich.

Czy musisz umieć rysować, aby zostać grafikiem komputerowym?

Odpowiadając na tak postawione pytanie, można z czystym sumieniem stwierdzić: „nie, nie musisz”, choć taka umiejętność na pewno bardziej pomaga niż przeszkadza. Szczególnie w najmłodszym pokoleniu zainteresowanie grafiką rodzi się przed komputerem, dlatego tablet graficzny i popularne programy komputerowe zastępują bloki rysunkowe czy płótna.

Przechodząc niejako do podsumowania, warto podkreślić jedno: nie zamykaj się. Grafik, który chce zarabiać na swojej pasji, musi pozostać otwarty na pojawiające się trendy czy nowe narzędzia. Masz przed sobą różne ścieżki i trudne decyzje. Jedni skupiają się ściśle na wąskiej specjalizacji, na przykład projektowaniu logo czy modelowaniu 3D. Inni chcą być postrzegani jako fachowcy o wielu umiejętnościach, dlatego dzielą czas na rozwój w kilku dziedzinach jednocześnie.

Od Ciebie zależy, którą drogę wybierzesz, zawsze możesz zresztą obrać inny, nowy kierunek. Przygotuj się jednak na ciągłą naukę i znajdź czas, żeby regularnie szlifować warsztat. Nie poddawaj się, choć początki mogą być trudne, szczególnie gdy brakuje zleceń, a do rozwoju trzeba dokładać, nie widząc zysków. Konsekwencja przynosi jednak owoce, a Internet sprawił, że nawet bez wychodzenia z domu można zostać cenionym fachowcem, który czerpie duże korzyści z faktu, że poświęcił wolny czas na zdobywanie umiejętności graficznych.

Masz unikatową szansę, aby napisać, a raczej zaprojektować własną historię. Osiągnąć sukces wynikający z pasji tworzenia i zdolności artystycznych. Na rynku potrzeba specjalistów odpowiadających za design i branding. Spróbuj, promuj się, zarabiaj bez wychodzenia z domu. To naprawdę możliwe!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *